Geplaatst in Geen categorie

“Als je dit van te voren wist, zou je dan een abortus overwegen?”

Schrok jij van de titel van deze blog? Dan kun je je mijn reactie wel voorstellen toen deze vraag mij werd gesteld.

Ik zal de situatie eerst even schetsen, zodat de reden om deze vraag te stellen duidelijk is;

Naar de kapper gaan met een kind met autisme is een ware uitdaging. Daniël bijvoorbeeld is enorm bang als hij geknipt wordt. Hij vindt het niet prettig als iemand aan zijn hoofd zit, is heel bang voor water en gaat compleet “uit zijn pan” als de tondeuse aangaat.

Tijdens de ergste knipsessie die ik mij kan herinneren was de knipbeurt van het begin tot het einde een drama. Daniël zat op mijn schoot en ik hield hem stevig vast. Allebei hadden wij een kapmantel om. Het ging bij het omdoen van de kapmantel al mis. Hij wilde “dat ding” absoluut niet om. Hij was dus al behoorlijk aan het huilen voordat het knippen begon. En huilen betekent dat er uit allerlei gezichtopeningen nattigheid komt stromen😂…De plantenspuit leverde een nog grotere toevloed van nattigheid op en zo begon het knippen.

Kronkelen, worstelen en brullen terwijl ik zat te smoren onder een kapmantel. En toen vielen de eerste haarplukken om ons heen. Een pluk haar op zijn natte wangen, op zijn natte oogleden en tot overmaat van ramp: een pluk haar in zijn mond. Toen was de ellende compleet, kokken en nog wilder en harder spartelen en krijsen…het was echt geen doen! 

Een kapster die dit op een afstandje had staan observeren vroeg na afloop aan mij: “als je dit van te voren zou weten, zou je dan een abortus overwegen?” Ik was werkelijk perplex! Wat een vraag! Is dit hoe de jonge mensen er in deze tijd overdenken? Alles wat afwijkt van het “normale”, en alles wat irritant is, maar zoveel mogelijk zien te voorkomen. Wat ben ik blij dat er nog geen mogelijkheden zijn om autisme en adhd op te sporen in de zwangerschap, (misschien zijn die mogelijkheden er al wel elders in de wereld?), want anders vrees ik het ergste voor deze kindjes. Vreselijk! 

Mijn antwoord op deze confronterende vraag was; “Nee, natuurlijk niet! Daar zou ik werkelijk geen seconde over na moeten denken!” 

Voor ons is hij perfect en heeft God hem prachtig gemaakt! Hij is zó lief, zó gezellig om thuis te hebben! Ik ben echt helemaal gek op dat kleine mannetje! Als ik “dit” had geweten? Waar hebben wij het over tenslotte? Gewoon een mannetje met autisme en wat achterstand, maar uniek en perfect! Abortus is voor mij trouwens in geen enkel geval een oplossing…Ik laat de beslissing over leven en dood liever aan God over. In mijn ogen is Hij nog altijd Degene die hier over mag beslissen.

Neem ik de kapster de vraag kwalijk? Nee, ik vind het eerder een signaal! Blijkbaar wordt er zo makkelijk over het leven en de waarde van een mensenleven gedacht.

Vaak gaat het ook om onwetendheid, want Daniël brengt ons wel zorgen, maar nog véél meer geluk! Zij zien hem op een slecht moment, maar in vertrouwde omgeving zijn er nauwelijks slechte momenten en is hij zo mak als een lammetje😂.  Wat genieten wij als gezin van onze twee kleine “nakomertjes” en wat genieten die twee ook van elkaar!  Ze zijn gek op elkaar! Ze knuffelen wat af samen. 

Ik heb geleerd van deze ervaring en tegenwoordig neem ik onze eigen kinderstoel mee. Samen met een Ipad en duploblokjes. Dus mocht je mij in de stad tegenkomen met een kinderstoel onder mijn ene arm en een buggy voortduwend met mijn andere hand; dan ben ik dus op weg naar de kapper😂. Ik ben volledig voorbereid om de knipsessie zo comfortabel mogelijk te maken. Dat werkt gelukkig een stuk beter! Nog steeds is hij erg verdrietig, maar niet meer in paniek.

Tot zover het kappersverhaal😉. Ik heb goed nieuws over Daniël! Het gaat héél goed bij de rupsjesgroep. Het wegbrengen is wel wat moeilijker tegenwoordig, want dan is hij heel verdrietig, maar dat is gelukkig van korte duur. Ze houden mij via whatsapp op de hoogte en sturen leuke foto’s van hem door. Deze week zijn ze druk bezig geweest met herfstwerkjes. In het begin vond hij het heel spannend om de verf aan te raken. Hij wil liever ook geen vieze handen krijgen, maar volgens de leidsters zit hij om zich heen te kijken en ziet het de andere kindjes ook doen, dus doet hij het uiteindelijk ook, wel met een kwast, dus zijn handjes blijven keurig schoon😉. 

Gisteren hebben ze met de kindjes poffertjes gebakken. Daniël kreeg ook een bordje met poffertjes voor zich, maar smeet het bordje meteen heel ver van zich af. Dat ging hem nog iets te ver. Ze hebben toen allemaal poedersuiker voor hem gestrooid en daar mocht hij met zijn handjes in slaan. Na een tijdje proefde hij bij toeval dat het best lekker was waar hij mee aan het spelen was en had hij de smaak te pakken. Hij heeft heerlijk zijn handjes afgelikt. Voor ons is dit een kleine overwinning. 

Vorige week is hij behoorlijk grieperig geweest en heeft hij weer heel slecht gegeten, maar deze week haalt hij de schade weer in! Gelukkig eet hij nog steeds zijn potjes groenten en fruit.

 De beschikking vanuit de gemeente is helaas nog niet binnen, dus wij moeten nog wachten tot het eetteam kan beginnen helaas. Reinaerde (rupsjesgroep) was gelukkig wél bereid om met hem te starten voor de beschikking binnen was, anders had hij  daar ook nog niet mogen beginnen. Logopedie, ergotherapie en eettherapie wachten allemaal met starten tot alle beschikkingen binnen zijn.

Volgende week gaat hij,om te wennen,  naast de ochtenden ook 2 middagen naar de Rupsjes toe.Als dat goed gaat, wordt het verder opgevoerd. We zien duidelijk vooruitgang bij hem, dus we zitten op de goede weg. Ik heb nog steeds goede hoop voor de toekomst! 

Wil je op de hoogte gehouden worden van alle ontwikkelingen? Volg dan deze blogpagina en krijg elke keer als er een nieuwe blog is een berichtje. Vragen, tips en aanvullingen zijn altijd welkom!

Liefs,

Rita

4 gedachten over ““Als je dit van te voren wist, zou je dan een abortus overwegen?”

  1. Wat een fijn blog om te lezen en veel dingen ook herkenbaar. Mijn autistische zoon is inmiddels 8 jaar maar de dingen die je omschrijft herken ik echt van toen m’n zoon 2-3 jaar was. Hoe kan ik op de hoogte blijven van nieuw geschreven blogs ?

    Like

    1. Dank je wel voor je reactie! Fijn dat je wat hebt aan de dingen die ik schrijf! Je kunt op de hoogte blijven door je op deze pagina te abbonneren. Je krijgt dan elke keer een mail in je mailbox als ik iets nieuws plaats!

      Sterkte met je mannetje…

      Rita

      Like

  2. Rita wat kun jij de dingen goed verwoorden! Mijn complimenten! Fijn dat jullie wat vooruitgang zien bij jullie kleine mannetje. Sterkte en Gods onmisbare hulp in alles toegewenst.

    Like

Geef een reactie

