Geplaatst in Geen categorie

De taalinstelling staat nog op Deens…!

Hebben jullie dat ook weleens meegemaakt? Dat je mobiel op een verkeerde taal staat ingesteld? Gelukkig kunnen wij dan met wat simpele handelingen de taalinstelling aanpassen naar onze vertrouwde Nederlandse taal. 

“Daniël zijn taalinstelling staat nog op Deens hoor!”, zeggen wij soms gekscherend tegen elkaar, of tegen mensen die vreemd opkijken als zij hem horen praten. Zijn klanken en gebrabbel hebben wel iets weg van de Deense taal. Hij zegt van alles tegen ons, gebruikt daarbij ook zijn hele lijfje en mimiek om ons te overtuigen, maar helaas hebben wij meestal geen idee wat hij zegt of bedoelt. Alhoewel, ik moet zeggen dat je als moeder aan één blik genoeg hebt, maar die lange zinnen die hij brabbelt in dat vreemde taaltje zijn schattig om te horen maar een raadsel voor ons.

Perfecte tolk

Gelukkig is daar een oplossing voor! Emily zijn grote zus (1 jaar leeftijdsverschil maar in wijsheid haar leeftijd ver vooruit😂🙈) weet precies wat hij zegt en heeft zich vrijwillig opgeworpen als tolk. Vol overtuiging verteld zij ons wat hij volgens haar zegt. Erg handig! Meestal past de vertaling precies in haar straatje😉; “hij zegt dat hij een koekje wil”. Of; “hij zegt dat hij een filmpje wil kijken”. Allemaal dingen die ze zélf graag zou willen en die zij hem in de mond legt. De stelligheid waarop zij dit zegt lijkt ‘bijna’ te overtuigen van haar gelijk..Bijna…😉. Ach, wij spelen dit spelletje natuurlijk graag mee, het is tenslotte zó schattig, zo’n klein wijsneusje wat haar broertje zo stellig vertaald.

Beste vriendjes

Ik verbaas mij dagelijks over de lieve manier waarop zij als ‘grote’ zus met hem omgaat. Zo geduldig en rekening houdend met zijn ‘beperking’. Zij kan ook prima verwoorden wat er met Daniël aan de hand is; “Daniël is een lief speciaal jongetje, hij is geen baby’tje hoor! Maar in zijn hoofd nog wel een beetje! “Mooi samengevat! Als zij merkt dat hij iets doet wat eigenlijk niet mag, komt zij altijd voor hem op met bovenstaande uitleg. Ze zijn zo dol op elkaar ❤! Ze knuffelen wat af samen; armpjes om elkaar heen en heel veel kusjes! 

Daniël is een heerlijke speelpop😂..Als Emily doktertje wil spelen gaat Daantje gewillig in het ‘ziekenhuisbedje’ liggen, onder de sidetable met zijn hoofd op het klaargelegde kussentje en laat zich helemaal met dekentjes inpakken. Hij heeft geen idee wat er allemaal van hem verwacht wordt,maar de aandacht van Emmy vindt hij heerlijk! Soms pakt hij opeens haar hoofd beet en doet zijn mondje tegen haar gezicht aan. Een kusje van Daantje😍 Genietmomentje voor ons als ouders!

Logopedist

Vorige week donderdag is de logopediste, tegen onze verwachtingen in, gestart met de behandeling van Daniël. Nadat de benodigde papieren binnen waren hebben zij hem meteen meegenomen in hun planning en kon er snel gestart worden. Toen ik ’s middags mijn mailbox opende zag ik een hele leuke uitgebreide mail van de logopediste, hieronder een klein stukje uit die mail;

“Beste ouders van Daniël

Vandaag ben ik gestart met de logopedie van Daniël. Ik heb hem op de groep geobserveerd en ben naast hem gaan zitten. Ik was best verrast. Vergeleken met het startmoment van het schrijven van het ondersteuningsplan, vind ik dat hij al vooruitgang
laat zien. Daniel brabbelt in zichzelf en is zich eerst weinig bewust van mijn aanwezigheid. Maar zodra ik 1x zijn brabbel imiteer, kijkt hij mij aan en lacht. Wanneer we hier een spelletje van maken, is er echt veel heen-en-weer interactie. Een leuk en leerzaam
spel, wat je ook thuis goed in kan zetten om het contact te stimuleren.”

Ik moest in mijzelf lachen toen ik dit las. Ik zag die logopediste al zijn vreemde taaltje imiteren😂..”badare labeda kamedo”. Het moet een leuk gezicht en een prachtig gehoor zijn geweest. Schattig om te lezen dat Daniël zo blij werd toen hij merkte dat er eindelijk nóg iemand was die zijn taal sprak. In de mail stond verder dat zij wil gaan beginnen met een taalkennistest. Wij zijn erg benieuwd wat hij begrijpt van hetgeen wij tegen hem zeggen. Misschien onderschatten wij hem en begrijpt hij meer dan wij vermoeden! Wij zijn daarom erg benieuwd wat hieruit gaat komen.

Seys eetkliniek 

Afgelopen donderdag zijn wij samen met de grote broer van Daniël naar de Seyskliniek in Malden geweest. Na ruim een half jaar op de wachtlijst te hebben gestaan en 15 maanden nadat wij voor het eerst aan de bel hebben getrokken bij de huisarts en de boel in gang is gezet, zaten wij eindelijk aan de tafel met diegenen die het eetprobleem aan willen gaan pakken bij onze zoon van 12. 

Wat een goed gevoel hebben wij overgehouden aan dit gesprek, zeg! Zij denken dat ze zijn probleem in 4 weken aan kunnen pakken. Na die 4 weken zou hij alles kunnen eten! Dat zou geweldig zijn! Bijna te mooi om waar te zijn! Hoe kan het mogelijk zijn dat hij in 4 weken tijd ruim 10 jaar van angst voor eten zou kunnen afleren?! Zij waren erg te spreken over deze behandeling en zeggen veel succes te hebben behaald, dus wij wachten vol hoop af! Voor zowel onze zoon als voor ons gaf deze mededeling een zeer grote opluchting! Hij hoeft dus niet voor 9 tot 12 maanden opgenomen worden, zoals ons eerst gezegd werd, maar zou elke morgen vroeg met een taxi kunnen vertrekken en ’s avonds na het eten weer naar huis mogen komen. Deze week word ik gebeld over de lengte van de wachtlijst. De wachtlijst voor de opname waar Daniël voor ingepland staat is 10 tot 12 maanden, maar voor de therapie die zijn broer gaat volgen zou de wachtlijst een stuk korter zijn. Ze willen 3 a 4 jongens van zijn leeftijd tegelijk gaan behandelen zodat zij elkaar kunnen stimuleren.

Eetteam voor Daniël

Inmiddels heb ik te horen gekregen dat het eetteam van Reinaerde óók binnenkort gaat starten op de Rupsjesgroep (dit is de naam van de groep binnen het medisch kinderdagverblijf waar hij op zit, speciaal voor kindjes tussen 0 en 4 jaar). Ik moet maandag 23 januari op gesprek komen en daarna kunnen zij al gauw gaan beginnen met de behandeling. 

Ik heb contact opgenomen met de Seyskliniek en verteld dat er door wat fouten buiten mijn schuld om nog steeds niet gestart is met het eetteam van Reinearde. Wij hopen dat dit eetteam het voorwerk voor Seys gaat doen en in het beste geval ervoor gaat zorgen dat de opname in de Seyskliniek niet nodig zal zijn. Wij hebben nu de volgende afspraak gemaakt; op het moment dat ik te horen krijg dat hij bovenaan de wachtlijst voor opname staat, mag ik zélf aangeven of we hem willen laten opnemen of dat wij liever nog even willen proberen verder te komen met het eetteam van Reinaerde. Dit geeft ons de ruimte die wij zo hard nodig hebben en een hoop rust! Wij kunnen nu rustig proberen of er iets te bereiken is bij zijn Rupsjesgroep samen met het ingehuurde eetteam of dat wij geen stap verder komen en wij tóch over moeten gaan tot een opname. Ik hoop zo dat dit laatste uiteindelijk nooit nodig zal zijn! 

Alles begint nu eindelijk te lopen. Dus wij wachten de eerste ontwikkelingen vol verwachting af!

Liefs Rita

(Ps. Reacties zijn altijd welkom, hoor!)

Een gedachte over “De taalinstelling staat nog op Deens…!

Geef een reactie

