Geplaatst in autisme, eetproblemen bij autisme, Kind en autisme, ontwikkelingsachterstand, Pictogrammen, taalontwikkelingsachterstand

Peren en Picto’s….Zijn dít de sleutels?


“Vandaag heb ik opnieuw een sessie met Daniël. Wauw, wat doet hij het toch goed! Als ik hem roep loopt hij zelf met mij mee en gaat lief zitten. Hij pakt met een glimlach de peer uit het zakje en samen schillen wij hem. Daniël mag de schillen in het prullenbakje gooien. Hij vindt het sap aan zijn handen vervelend, maar heeft geen afkeer. Hij begint zélf met de peer tegen zijn lippen te houden zoals ik het hem in de afgelopen sessies heb geleerd en kijkt verwachtingsvol of ik nog tot drie ga tellen. Hij hoeft de peer namelijk maar drie tellen tegen zijn lippen te houden en daarna krijgt hij zijn beloning; ik ga bellenblazen voor hem. 

Vandaag ga ik zelfs een paar stappen verder; ik houd de peer tegen zijn tanden aan en even later zelfs tegen zijn tong! Daniël vindt dit erg spannend en moet hiervan huilen. Als hij weer rustig is en niet meer huilt, ga ik met hem bellenblazen. Als ik daarna weer verder ga met de behandeling krijgt Daniël een paar keer een piepklein flintertje peer in zijn mond. Dit is wel héél erg spannend voor hem, maar dat is begrijpelijk en dat mag ook omdat dit nieuw voor hem is. Hij brengt met zijn tong het flintertje snel weer uit zijn mond. Uiteindelijk heeft hij zeker tien keer de peer tegen zijn tanden en tong aangehad! Ik ben erg trots op de grote stappen die Daniël laat zien en hoe snel zijn weerstand weg is per stap. Een grote knappe jongen is het!”

Een goed bericht

Wauw! Wat een fantastische mail is dit! Ik zit te stralen van trots terwijl ik dit lees, wat is dit een goed bericht! Elke week krijg ik een leuke mail van de logopediste van het eetteam, waarin zij zeer uitvoerig beschrijft wat zij tijdens de therapie heeft gedaan en hoe Daniël hierop heeft gereageerd. Zij beschrijft dit zo levendig dat ik het idee heb dat ik hierbij aanwezig ben. Een aantal keer per week komt zij met Daniël oefenen. Zij probeert hem over zijn angst en onmacht heen te helpen en hem stapje voor stapje aan te leren hoe hij vast voedsel moet eten.

Een aantal weken geleden is zij begonnen met het oefenen met een rijpe peer. Ik kon mij niet voorstellen dat hij ooit een stukje peer in zijn mond zou accepteren, maar van dit bericht krijg ik hoop voor de toekomst. Het is nog een lange weg die gegaan moet worden. Zeker als je bedenkt dat zij weken bezig is geweest om een flintertje peer in zijn mond te krijgen, maar aan het enthousiasme van de logopediste te merken is zij zeer tevreden en is het blijkbaar normaal dat de stapjes zo langzaam gaan. Snel of langzaam, het maakt me niks uit; er is vooruitgang en dat is het allerbelangrijkste! Zij krijgt voor elkaar wat ik in jaren niet heb kunnen bereiken. 

Vooruitgang betekent óók dat de Seyskliniek steeds verder op de achtergrond verdwijnt! Als er beweging in deze therapie zit hoeft hij niet te worden opgenomen! Wat zou dat heerlijk zijn! De donkere wolk, die doorlopend boven mijn hoofd hangt, bij de gedachte dat hij minimaal negen maanden moet worden opgenomen in de Seyskliniek, drijft steeds verder bij ons vandaan en de zon komt steeds vaker door! Wie weet eet hij volgend jaar rond deze tijd zijn eerste boterham!

Nóg een goede ontwikkeling

Bij Daniël op de groep zijn ze begonnen met pictogrammen. De overgang van de ene activiteit naar de andere was eigenlijk te moeilijk voor hem. Als hij iets doet is hij volledig geconcentreerd en gaat hij hier helemaal in op. Als hij uit deze bezigheid, of uit zijn spel wordt gehaald, kan hij niet goed omschakelen en wordt hij boos en verdrietig. Sinds het gebruik van pictogrammen gaat dit stukken beter. Hij begint de picto’s en de bedoeling hiervan steeds beter te begrijpen.

Afgelopen vrijdag zijn de picto’s voor het eerst ingezet om Daniël een keuze te laten maken. Een begeleidster van de Rupsjes hield hem twee picto’s voor. Op de ene picto stond “buiten spelen”afgebeeld en op de andere picto “naar bed”. Hij pakte het kaartje waar “naar bed”op stond, legde hem in het mandje waar hij de kaarten altijd in moet leggen en liep naar het slaapkamertje toe. Zonder problemen kon zij hem in bed leggen en binnen een paar tellen lag hij heerlijk te slapen. Hij was enorm moe en kon dit voor het eerst duidelijk maken! Wat moet dat geweldig voor hem zijn geweest! Voor het eerst kon hij duidelijk maken wat hij wilde en was hij niet afhankelijk van de keuzes die anderen voor hem maakten. 

Binnenkort gaan wij de picto’s ook thuis inzetten, we hebben de afgelopen tijd aangegeven welke picto’s wij nodig hebben en nu dat allemaal duidelijk is worden ze voor ons gemaakt. Hier gaat helaas wat tijd overheen, ik kan niet wachten tot wij ze hier kunnen gaan gebruiken! Wat lijkt het me geweldig als Daniël aan kan gaan geven wat hij wil! Het voelt aan alsof wij dan eindelijk samen kunnen communiceren! Op deze manier krijgen wij beter zicht op wat hij wil en wie hij is. 

Vraagje; Werken jullie ook met picto’s en werkt dit goed bij jullie?

Ten slotte

Ik heb vorige week op de site http://www.eetproblemenbijautisme.wordpress.com een speciale blog over de vakantietijd geschreven. De titel van deze blog is; “We gaan op reis en nemen mee..” In deze blog beschrijf ik welk eten wij allemaal mee nemen als wij op vakantie gaan met onze probleemeters. Misschien leuk en herkenbaar om eens te lezen…( https://eetproblemenbijautisme.wordpress.com/2017/06/23/we-gaan-op-reis-en-nemen-mee/)

Ik zal waarschijnlijk de komende tijd minder regelmatig iets schrijven op deze site. De vakantie staat voor de deur. De komende weken zijn wij als gezin van plan om heerlijk te genieten van de vakantieperiode. Even niks moeten en lekker genieten van onze vrije tijd.

Mochten er leuke ontwikkelingen zijn dan zal ik die natuurlijk met jullie delen op de Facebooksite van Rupsje Daan. (https://www.facebook.com/rupsjedaan/)

Een hele fijne vakantietijd toegewenst hoor!

Liefs,

Rita

6 gedachten over “Peren en Picto’s….Zijn dít de sleutels?

  1. In de tijd dat mijn autistische kinderen klein waren(nu 33 en 23), was er nog geen therapie, geen picto’s en geen boeken, internet of hulp voor ouders. Maar ik gebruikte wel een soort picto’s Ik tekende zelf plaatjes, om dingen duidelijker te maken. En ik gebruikte gebarentaal als ondersteuning bij gewone taal. Zeker als ze lastig praten, moeilijk dingen duidelijk kunnen maken is gebarentaal een fijne manier die soms heel goed uitpakt.

    In de vakantie maakte ik een grote kalender met voor elke dag een vak, en daar zette ik wat duidelijkheden in. Zondags een plaatje van de kerk, maandag een plaatje van de markt, elke week een activiteitje, kon een fietstochtje zijn, of een picknick, of samen koken, het hoeft niet groots te zijn wel duidelijk. Zo werden die zes weken vakantie wat overzichtelijker.
    Die kalenders van de zesweekse schoolvakantie heb ik nog! Owja, die picknick, die stond een keer op een dag dat het hevig regende…maar ja, met een autistisch kind kan je niet echt afwijken van de planning. Dus we hebben uiteindelijk gewoon de picknickmand gevuld,namen het kleed mee….en hebben op zolder gepicknickt! Soms moet je creatief zijn nietwaar?

    Fijne vakantie!

    Liked by 1 persoon

    1. Dank je voor je leuke uitgebreide reactie! Wat een leuke anekdote over dat picknicken zeg!

      Zo mooi om te lezen hoe we elk op onze eigen manier een weg proberen te vinden en de beste oplossingen proberen te bedenken om het onze kinderen zo makkelijk mogelijk te maken!

      Jouw reactie was volgens mij in een verkeerd mapje terecht gekomen, want ik zie hem net pas. Ik had toch nog niet op je gereageerd? Sorry..ik vind een reactie op een blog juist zo leuk en wil altijd meteen reageren. Geen idee wat er mis is gegaan.

      Een fijne vakantie hoor!

      Groetjes,

      Rita

      Like

  2. War super goed van Daantje! Trots op de kleine man!!
    Pictos werken heel goed, bij Cato was dat ook zo. Ze zijn visueel zo sterk dat dit een mooi en handig communicatie middel is. Heel veel succes met alles en geniet van de vakantieperiode! Liefs Natas XX

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

