Geplaatst in autisme, Kind en autisme, ontwikkelingsachterstand, taalontwikkelingsachterstand

Met de iPad in bad!


Daniël is erg bang voor water, en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Als hij in bad moet, raakt hij volledig in paniek en gilt hij alles bij elkaar. Hij weigert om te gaan zitten, dus ik kan hem alleen maar een beetje afsoppen. Het liefst zou ik hem minstens een kwartier laten weken in een schuimend badje. Dan zijn zijn billetjes lekker schoon en is het vuil ook weer onder zijn nagels vandaan (nagels knippen is namelijk óók zo’n drama, dus dat doen we zo min mogelijk)

Daarnaast begrijpt hij helaas ook niet hoe hij naar boven moet kijken als ik zijn haartjes was, dus het soppige water loopt zo zijn wijd opengesperde ogen en mond binnen. Het eindigt meestal in verslikken, kokken en nóg meer paniek. En ja..die petjes voor onder de douche lijken me geweldig! Ware het niet dat Daniël niks op zijn hoofd wil hebben. Dus dat is helaas geen oplossing voor hem.

Hij was niet altijd zo bang voor water, hoor! Soms gaat het maanden goed, maar dan opeens, zonder dat wij weten wat de reden hiervan is, slaat het helemaal om. Dan lijkt zijn angst dagelijks groter te worden en niet meer te doorbreken. Zo ook de laatste drie maanden. Al drie maanden lang is het badritueel een drama waar hij en ik als een berg tegenop zien! Elke avond in bad, werd om de avond en ik vond al gauw een smoes om het nóg een dagje uit te stellen…

Totdat ik een ingeving kreeg

Opeens kreeg ik een ingeving! (had ik dit nou maar maanden eerder bedacht) Ik ga hem omkopen met de iPad! Dat ding is werkelijk goud waard! Daarmee hebben wij al zoveel voor elkaar gekregen bij hem. Zou het nu opnieuw lukken? Lees maar eens mee hoe dat ging…

Daniël stond in zijn badje (een mini-opblaasbadje, felroze, met op de bodem vrolijke afbeeldingen van eendjes, vogeltjes en muisjes; dit fleurige badje was onze zoveelste poging om het badderen minder eng te maken) Ik zette de iPad op ooghoogte en buiten zijn bereik neer en duwde hem met zijn billetjes in het water. Dat klinkt makkelijker dan het is, want hoe buig je beentjes die stijf gehouden worden? En hoe laat je een kindje zitten die absoluut niet wil zitten! Een heel geworstel, kan ik je vertellen, maar ik kreeg het gelukkig voor elkaar! Ondertussen juichte en jubelde ik luidruchtig om hem te laten merken dat hij zóóóóó knap was en zette ik met één hand een filmpje aan. Daniël was alles bij elkaar aan het gillen en ik maar juichen. Hij wist niet hoe snel hij weer rechtop moest gaan staan toen ik hem eindelijk op zijn billetjes in bad had weten te krijgen. Zucht…. Meteen zette ik het filmpje uit. “Nee..geen filmpje meer! Daniël eerst zitten!” En opnieuw probeerde ik zijn stijve, tegenstribbelende beentjes te buigen om hem op zijn billetjes te laten zitten.

En zowaar! Na zo’n tien pogingen begreep hij eindelijk wat ik bedoelde. Met een hoop gemopper (ik geloof dat het maar goed was dat hij zich nog niet verstaanbaar kon maken) gaf hij zich over.

Nee, leuk is anders. Ik had liever een snelle geruisloze overgave gezien, maar nu hij eindelijk doorheeft dat een badje niet eng is, maar juist heerlijk, zie ik hem steeds meer ontspannen als hij in bad gaat! Als hij de drempel over is zit hij zowaar te genieten.

Pfff…wat was het lastig om de juiste oplossing voor dit probleem te bedenken. Maar toen het bleek te werken, was ik eerlijk gezegd behoorlijk trots op mezelf! Wéér een overwinning! Het gaat sindsdien elke dag beter in bad! Je kunt merken dat hij nu begrijpt wat er van hem verwacht wordt. Als je staat mag je geen filmpje kijken, als je zit wél! Raar is het natuurlijk wel, een filmpje kijken als je in bad zit. Ik hoop het filmpje gauw te kunnen vervangen door duplo poppetjes, eendjes en bootjes in het water. Maar voor dit moment is dit even dé oplossing voor hem…hoe raar en vreemd dit ook is.

En nu het zwembadje nog

Gisteren heb ik meteen nóg maar iets geprobeerd. Daniël is heel bang voor het badje in de tuin. Wat spetteren met zijn handjes, hangend over de rand van het badje en vanaf de veilige buitenkant durft hij nog wel, maar in het badje staan was echt nog een stapje te ver. Tot gisteren; ik zat bij de rand van het zwembad met mijn voeten in het water. Daniël zat lekker op mijn schoot te kijken naar een spelende Emily. Langzaam liet ik hem stukje bij beetje naar beneden glijden…totdat zijn teentjes het water raakten! “Au au!!” zei Daniël verschrikt (hij begrijpt de betekenis van au nog niet, maar weet wel dat dat iets vervelends betekent. Bed is au, bad is au..alles wat hij niet leuk vindt is au)

Het duurde even en er was wat gehuil, maar na een tijdje durfde hij zowaar met beide voetjes in het water te staan. Hij was weliswaar een beetje de kluts kwijt; dat merken wij aan hem omdat hij dan eindeloos rondjes gaat draaien….Maar tóch kon ik duidelijk zien dat hij het minder eng vond dan dat hij had gedacht en ik zag zelfs een voorzichtig glimlachje op zijn gezicht!

Wat een goede ontwikkeling zo middenin de zomer, juist nu het regelmatig warm is en een badje zo heerlijk verkoelend is! Wauw! Alles gaat bij hem zo heel anders dan bij onze andere kinderen. Niks is vanzelfsprekend, maar als we eenmaal de juiste manier hebben gevonden om hem te benaderen zijn wij extra trots en blij. Ik kan gewoon een dag lopen te stralen, zo blij ben ik, als ik een angst bij hem heb overwonnen. Als we opnieuw een sleutel hebben gevonden die toegang geeft tot zijn angst en ons helpt die op de juiste manier te benaderen.

Wie weet gaat hij ergens in de komende weken ook nog eens in het zwembadje zítten. Dat zou helemaal geweldig zijn!

Wil je weten hoe het is gegaan met Daniël toen ik op vakantie in Spanje was? Kijk dan maar eens op de facebooksite van Rupsje Daan. Daar staat een leuk verhaal op…(https://www.facebook.com/rupsjedaan/) Mijn dochter en ik hebben trouwens enorm genoten! Wat was het heerlijk om even samen weg te zijn! Hieronder een fotootje om te laten zien hoe we genoten hebben en hoe mooi het daar was😀;

Ik schreef trouwens twee weken geleden dat ik de komende weken geen blog meer zou schrijven, en alle nieuwtjes en ontwikkelingen alleen op facebook zou delen, maar zoals je kunt zien ben ik daar nu alweer van teruggekomen. Leuk nieuws en goede vooruitgangen wil ik namelijk niet alleen met de volgers op de facebooksite van Rupsje Daan delen, maar juist ook met jullie, de trouwe e-mail volgers, waarvan ik weet dat er velen zijn die geen facebook hebben.

Geen idee of er in de vakantie nogmaals een blog zal verschijnen, dus ik wens iedereen een fijne, ontspannen vakantieperiode toe!

Rita

14 gedachten over “Met de iPad in bad!

  1. Wat fijn Rita, dat je weer een overwinning hebt, voor ons onbegrijpelijk als alles vanzelf gaat, ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen om steeds weer wat nieuws te proberen en zo de sleutel te vinden, wat is het toch een lief mannetje! Sterkte hoor

    Liked by 1 persoon

    1. Dank u wel! Lieve reactie zeg! Het is inderdaad een heel gepuzzel elke keer! Maar vanmorgen zat hij weer heel braaf in bad en genoot ik extra! Het lijkt zo normaal om in bad te zitten, maar daar gingen maanden tobben aan vooraf. Door zoiets simpels als een iPad is zijn angst opeens overwonnen…heel apart!

      Groetjes,

      Rita

      Like

  2. Wat een overwinning!!! Geweldig! Wat een geduld en liefde gaat aan zo’n overwinning vooraf! Wat herkenbaar! Gideon genoot altijd van het badje en zomaar opeens was het badje heel eng en een groot drama! Wij hebben toen ook van alles geprobeerd om deze angst te overwinnen. Net zo plotseling en onverklaarbaar als de angst kwam was die ook ineens verdwenen! Nu is Gideon zo gek op water dat als hij de kans krijgt hij in elk badje springt en elke kraan aan zet!!

    Liked by 1 persoon

    1. Oei..dat is ook weer heel gevaarlijk zeg! Het is alles of niks,lijkt het wel🙈 Onverklaarbaar waar opeens die angsten vandaan komen en waarom ze opeens weer verdwenen zijn, hè? Een heel gepuzzel😉

      Like

  3. Hoi Rita,

    Heb de afgelopen dagen vol bewondering al je blogs gelezen over Daniël. Wat heerlijk om te lezen dat Daniël zich ontwikkeld op zijn tijd en zijn manier. Maar dat onze allerhoogste Vader precies weet hoe het zal gaan met Daniël en Hij alle hulpmiddelen geeft om zijn ontwikkeling te stimuleren.
    Een hele fijne vakantieperiode met rust toegewenst! Sterkte!

    “Ik geef inzicht en wijs de weg die moet gaan. Ik geef raad, op jou rust mijn oog ” psalm 33:8

    Liefs Anja

    Liked by 1 persoon

    1. Dank je wel voor je lieve woorden! En dat je de tijd hebt genomen om de blogs te lezen. Ik sta niet echt bekend om mijn korte blogs 🙈.

      Bedankt voor deze mooie bijbeltekst! Zo toepasselijk!

      Ik wens jou ook een fijne vakantieperiode toe hoor!

      Vriendelijke groet,

      Rita Maris

      Like

  4. Wat moet je toch inventief zijn maar dat word je ook steeds meer met deze uitdagingen. Heel goed opgelost! Ik moest aan mezelf denken als klein meisje had ik ook een periode last van waterangst. We hadden geen bad maar onder de douche vond ik ook eng. Ik hield dan een washandje voor mijn ogen zodat de shampoo er niet in kon lopen en huilen, gillen zelfs. Goddank had ik ook zo’n geduldige moeder…

    Liked by 1 persoon

    1. Heel herkenbaar dus voor je wat ik schreef over in bad en haren wassen. Ik ben blij dat ik voor dit moment een oplossing heb bedacht! Kan zo weer omslaan, dus ik geniet maar even van de rust nu😂

      Like

    2. Dank je voor je reactie! En je lieve compliment! Heel herkenbaar dit voor jou als ik het zo lees. Een washandje maakt Daniël ook alleen maar banger, dus voor hem is dit helaas ook geen oplossing.

      Liefs,

      Rita

      Like

  5. Hoi Rita, wat een mooi filmpje van Daniel in het bad. Er gaat heel wat aan vooraf voordat hij zover is, maar hij staat er wel met zijn voetjes in. En fijn dat n tablet werkt voor jullie. Nog een tip, of het gaat werken weet ik niet. Misschien helpt het om foto’s te maken. Of…Hij is nu druk bezig met het herkennen van de cijfers. Plak cijfers op volgorde van je bad sessie. Zo is het ook duidelijk wanneer hij in bad gaat en wat de volgorde is. En als laatste de beloningsfoto/nummer van de tablet. Even een paar tips, maar jij weet inmiddels zelf wat t beste werkt bij Daniel. TOP!!!

    Like

Geef een reactie

